راه اندازی آشپزخانه صنعتی

خانه    بلاگ      راه اندازی آشپزخانه صنعتی
راه اندازی آشپزخانه صنعتی

راه اندازی آشپزخانه صنعتی:راه اندازی آشپزخانه صنعتی برای کسانی که قصد دارند رستوران , کترینگ یا فست فود خود را راه اندازی نمایند مانند هر کار دیگری برای موفقیت نیاز به برنامه ریزی و زمان بندی مناسب و نیز بودجه بندی عالی دارد.

روش راه اندازی آشپزخانه صنعتی

این کار به شناخت بهترشما نسبت به مردم محل و علاوه بر آن، شناخت سلیقه آن ها، طرز فکر آن ها، فعالیت آن ها و شناخت محل کمک می کند و همچنین اطلاعات بیشتری نسبت به ملک مورد نظر به دست خواهید آورد.
به طور مثال، نورپردازی آن ملک چگونه است؟ آیا احتیاج به افزایش دارد؟ تابلوی آن ملک به چه شکل باشد؟ چگونه آن را نصب می کنید؟
آیا به راحتی می توانند به آن ملک دسترسی داشته باشند و…؟
اگر وقت این کار را دارید، زمانی را برای نشستن در رستوران ها صرف کنید و کار ها و فعالیت آن را زیر نظر داشته باشید تا با روش کار کسب خود آشنایی کامل به دست آورید و ببینید آیا این کسب و کار با آنچه که در فکر شما بود همخوانی دارد یا ندارد و آیا برای شما مناسب است؟

تصور کنید خودتان مشتری هستید. اگر در همان محل رقبای شما مستقر هستند، آیا آن چیزی که شما قصد راه اندازی آن را دارید مشابه آن چیزیست که رقبا راه اندازی کردند؟
در این صورت شما رستوران عادی ای خواهید داشت مگر اینکه نوآوری جدیدی کنید و چیزی متفاوت ارائه دهید. ولی به صورت کلی اگر بتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید که فکر جدیدی باشد، به اندازه بسیار زیادی موفق خواهید شد و از بازار سهمی را از آن خود خواهید کرد. یکی از واجبات توجه به آنچه که مشتری میخواهد و به آن علاقه دارد می باشد و باید به گونه ای عمل کند که عابران پیاده و یا رانندگانی که جلوی آن هستند را بتوانید جذب کنید.

 روند راه اندازی آشپزخانه صنعتی یا کترینگ

مسلما نخستین موردی که به ذهن شما می رسد ، مبحث برآورد هزینه و مقدار بودجه کافی جهت راه اندازی آشپزخانه صنعتی ، راه اندازی رستوران و یا کترینگ می باشد. از جمله هزینه های بنیادی برای این منظور میتوان به سرمایه در گردش واحد غذایی، هزینه خرید یا اجاره محل رستوران، هزینه دکوراسیون داخلی رستوران ، هزینه خرید میز و صندلی، هزینه خرید لوازم سبک آشپزخانه و هزینه مربوط به خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران نام برد.

در ابتدای ساخت آشپزخانه های صنعتی این مورد ضروری بوده که هر واحد غذایی برای تحقق اهدافشان باید طراحی مناسب خود را داشته باشند. هر رستوران، کیترینگ، کافی شاپ، واحد غذایی و … مطابق منوی غذایی و سطح دسترسی به نیروی انسانی مناسب و راحتی  در دسترسی به مواد اولیه می تواند به روشهای گوناگون بر اساس کاربری آن طراحی گردند.

برای راه اندازی رستوران , فست فود , کافی شاپ یا کترینگ شما نیاز به یک آشپزخانه صنعتی دارید که به تجهیزات و امکانات خاصی احتیاج دارد که در یک فضای مناسب با یک چیدمان حرفه ای نیاز دارد.

انتخاب فضا در راه اندازی آشپزخانه صنعتی

نکته بسیار مهم برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی انتخاب مکان مناسب برای آشپزخانه است.

آشپزخانه مهمترین فضای کاری در راه اندازی رستوران است.

در واقع آشپزخانه قلب تپنده رستوران شما است پس فضای کاملا مناسب , بهداشتی , آفتاب گیر و روشن و دلباز را برای آن انتخاب کنید. سعی کنید این مکان فضای مناسب و راحت و امنی برای کارکنان ایجاد نماید تا در آن با آسودگی خاطر مشغول به کار شوند.

تمامی شرایط و احتیاجات یک آشپزخانه حرفه ای را فراهم کنید و تجهیزات مورد نیازتان را آماده نمایید. چیدمان این فضا نیز بسیار مهم است. در بعضی از رستوران ها آشپزخانه در معرض دید مشتری است و مشتری می تواند مراحل طبخ غذای خود را ببیند این یک ایده عالی برای جذب مشتری و افزایش فروش رستوران است.

از این ترفند می توان برای کافی شاپ ها و رستوران ها استفاده نمود.

در هر صورت بهداشتی و سالم بودن فضایی که برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی نیاز دارید امر خیلی مهمی است که در مرحله اول باید به آن توجه نمایید.

خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی

با توجه به شرایط رستوران شما به تجهیزات خاصی احتیاج دارید.

تجهیزاتی وجود دارند که مخصوص آشپزخانه های صنعتی هستند و کار را برای پرسنل بسیار ساده تر کرده و روند سرویس دهی به مشتری را نیز سرعت می بخشند. شما می توانید برای خرید تجهیزات رستوران مورد نیاز خود از تجهیزات نو یا دست دوم استفاده کنید.

تفاوتی نمی کند البته کیفیت این تجهیزات مسئله خیلی مهم است.

برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی شما نیاز به تجهیزات زیر دارید:

  •  میز آماده سازی غذا
  • تجهیزات برقی برای پخت و پز و سرخ کردن
  • یخچال، فریزر و دستگاه یخساز
  • تجهیزات شستشوی ظروف
  • کابینت، طبقات و قفسه ها برای نگهداری ظروف و مواد

میز کار آماده سازی مواد غذایی در راه اندازی آشپزخانه صنعتی دارای سطحی از جنس استینلس استیل می باشد و مجهز به تعدادی کابینت برای قراردادن تجهیزات پخت و پز می باشد. میزها چیدمان آشپزخانه شما را به صورت کلی عوض می کنند و به آن ظاهر بسیار مناسبی نیز می بخشند ضمن اینکه کار برای پرسنل بسیار راحت تر می شود.

انواع پیکربندی برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی

پیکربندی خطی مورد کاربرد در رستوران ها یا آشپزخانه صنعتی با تنوع غذایی کم منو

از این نوع پیکر بندی برای آشپزخانه فست فودها، ساندویچی ها و پیتزا فروشی ها بیشتر استفاده می شود.

پیکربندی ارگونومیک در آشپزخانه هایی برای آماده سازی سریع غذا کاربرد دارد

به عنوان مثال قرار دادن یخچال در کنار سرخ کن برای جلوگیری از اتلاف زمان بدون در نظر گرفتن اتلاف انرژی

پیکربندی منطقه ای که در آن میزهای کار با دقت به نوع کاری که روی آن انجام می شود در منطقه ای کنار هم قرار می گیرند ( میز شستشو، میز برش، میز ترکیب و …) میز ها در این روش با توجه به نوع کاربری شان با تجهیزات مناسب تجهیز می شوند

ابتدا لوله کشی محل را خوب انجام دهید و تهویه را نیز در نظر بگیرید. این دو مسئله بسیار مهمی هستند هودها باید در جای مناسبی قرار گیرند.

پیش از هر کاری برای طرح ریزی نقشه آشپزخانه با یک مشاور خوب صحبت کنید.

راه اندازی آشپزخانه صنعتی و طراحی منوی رستوران

راه اندازی آشپزخانه صنعتی
نقشه ریزی
انتخاب نام مناسب برای رستوران
انتخاب پرسنل مناسب از جمله انتخاب سرآشپز یا شف
طراحی منوی رستوران

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

09126610672