آشنایی با انواع رستوران

خانه    بلاگ      آشنایی با انواع رستوران
آشنایی با انواع رستوران

راه اندازی رستوران  از جمه ایده هایی که امکان دارد در سال به ذهن بسیاری از افراد خطور کند، شاید این کار در ابتدا ساده به نظر برسد اما واقعیت این است راه اندازی رستوران ، راه اندازی فست فود چالش های خاص خودشان را دارند :

آشنایی با انواع رستوران و راه اندازی رستوران :

غذا خوردن نه تنها یکی از احتیاجات روزمره ما را تشکیل میدهد بلکه یکی از تفریحاتی است می توانیم با آن دوستان و خانواده را دور هم جمع کنیم. خیلی از ما مدام به دنبال پیدا کردن رستورانهای جدید و یا مکانهایی که انواع جدیدی از خوراک را به مشتریان خود ارائه می دهند هستند و شاید همین هم سبب می شود که این گونه کسب و کارها بیشتر در مرکز توجه علاقمندان به کسب و کار قرار گیرند.

رستورانها اکثرا بر اساس کیفیت غذا، نحوه قیمت گذاری، روش تهیه و تحویل غذا و نوع سرویس دهی تقسیم بندی می شوند. متداول ترین گروهای صنعت رستوران سه گروه زیر می باشند:

رستوران های تمام سرویس :

رستورانهای تمام سرویس همان رستورانهایی هستند که هنگامی که کسی برای تفریح می خواهد در رستورانی غذایی بخورد به آنها می رود. در این رستورانها از میهمانها دعوت می شود که سر میزی بنشینند و پیشخدمت از آنها سفارش غذا و نوشیدنی می گیرد. علاوه بر کارکنان آشپزخانه، این رستورانها اکثرا افرادی را استخدام می کنند که به عنوان میزبان، پیشخدمت و متصدی بار فعالیت می کنند. رستورانهای تمام سرویس خود به دو گروه عمده تقسیم می شوند؛ رستورانهایی که به آنها fine dining یا غذاخوری خوب گفته می شود و رستورانهایی که به آنها casual dining یا غذا خوری ریلکس گفته می شود. هر یک از این دو نوع در این قسمت مورد بررسی قرار گرفته اند:

برای راه اندازی رستوران باید مواردی را بدانیم از جمله این موارد غذا خوری خوب :

رستورانهایی هستند به اصطلاح خیلی با کلاس تجملاتی تر از دیگر رستورانها بوده و بهترین کیفیت و سرویس را در بین تمام انواع رستورانها ارائه می نمایند. این رستورانها اکثرا با دکوراسیون بسیار زیبا و خاص، سرآشپزهای معروف و غذاهای خاص در نگاه مشتریان ارزش پیدا می کنند.بعضی از خصوصیات این نوع رستورانها عبارت است از:

سبک سرویس دهی: دارای بهترین سرویس دهی می باشند. پیشخدمت های این رستورانها خیلی  با تجربه و آموزش دیده بوده و دانش خوبی در مورد غذاها دارند که آنرا در اختیار مشتریان می گذارند.

اتمسفر: فضای این رستورانها نقش اساسی در ارزشی دارند که مشتریان برای رستوران قائل می شوند. نوردهی فضا خیلی آرامش بخش است. موسیقی مناسبی در محل گذاشته شده است و دکوراسیون زیبا است. به صورت کلی، تمام هدف این رستورانها این است که تجربه غذاخوری بی نظیر و خوبی را برای مشتریانشان بوجود آورند.

چالش ها: شرایط بد اقتصادی بیشترین ضرر را به این مدل رستورانها می زند. مردم هنگامی که نمی توانند هزینه خوردن غذا در این رستورانها را تأمین کنند، آنرا از بودجه خود حذف می کنند. در عین حال این رستورانها همیشه باید سطح بالای کیفیت و سرویس دهی خود را در تمام زمینه ها حفظ نمایند.

مزایا: یکی از مزایای داشتن این نوع از رستورانها این است که مدیران خیلی با تجربه بوده و علاقه بسیاری دارند که سابقه کاری خوبی برای خود در این مدل رستورانها درست کنند.

غذاخوری کژوال :

رستورانهایی هستند با قیمت های متوسط در محیطی ریلکس. این رستورانها اغلب برای افراد بیشتری قابل دستیابی هستند و عمدتاً هدف آنها جذب خانواده ها می باشد. در اغلب رستورانهای این دسته هم مشابه دسته قبل پیشخدمت از مشتری سفارش غذا و نوشیدنی می گیرد اگرچه در بعضی از انواع این رستورانها غذا به صورت بوفه سرو می شود و پیشخدمت از مشتری سفارش نمی گیرد. اکثرا دکوراسیون، کیفیت غذا و سرویس دهی در این دسته از رستورانها به شاخصی رستورانهای گروه قبل نیست.

برخی از ویژگی این گروه عبارتند از:

سرویس دهی: مشتریان با راهنمایی میزبان به سر میز می روند. سرور آیتم های موجود در منو را شرح داده و سفارش ها را می گیرد. سبک سرویس دهی سرورها برعکس گروه قبل خیلی رسمی نمی باشد. اگرچه سرورها در اطراف مشتریان ریلکس تر هستند ولی مشتریان همچنان سطح خوبی از حرفه ای بودن و سرویس دهی را در طی غذاخوردن از سوی سرورها حس می کنند.

فضا: محیط این رستورانها عمدتاً مناسب خانواده ها بوده و دکوراسیون های رنگی و یا پوسترهایی با سبک خاص بر دیوارها نصب می باشد. شبیه با رستورانهای خوب، این رستورانها هم می توانند در یک نوع غذای مربوط به یک محل و یا ملیت خاص و یا در انواع گوناگونی از آنها تمرکز داشته باشند. اکثرا فضای رستوران را منوی آن به نحوی تعیین می کند.

چالش ها: این رستورانها اکثرا رقابت سختی با رقیبانشان دارند. بسته به پیچیدگی های خاص قیمتی منوی غذایشان و نیز محیط رستوران، آنها هم می توانند با رستورانهای fine dining در رقابت باشند و هم با رستورانهای fast-casual. پس تمام تمرکز فعالیت های بازاریابی آنها باید بر روی تفاوتهای خاص آنها با رقبایشان باشد.

مزایا: مزیت عمده این رستورانها این است که اغلب می توانند نسبت به رستورانهای fine dining قشر وسیعتری از مشتریان را جذب نمایند. این مدل رستورانها به خصوص از این جنبه جذاب هستند که برای خانواده هایی که بچه دارند قابل دسترسی می باشند.

راه اندازی فست فود : شغلی پر در آمد ، جذاب و البته بسیار سخت است دانستن نکاتی در راه اندازی فست فود میتواند به شما کمک کند تا در کار خود موفق شوید .

رستوران های فست کژوال :

این مدل رستورانها عملاً بین رستورانهای تمام سرویس و فست فودها قرار می گیرند. نام دیگر آنها quick-casual و یا سرویس محدود (limited-service) می باشد. این مدل رستورانها اکثرا با نوع سرویس دهی و کیفیت غذایشان شناخته می شوند. معمولاً برداشت عمومی از این رستورانها این است که غذایی با کیفیتی بهتر از فست فودها ولی با قیمتی مناسب تر ارائه می کنند. بعضی از خصوصیات این رستورانها عبارتند از:

سبک سرویس دهی: در این رستورانها مشتری به محلی که صندوقدار قرار دارند رفته و غذای خود را از منویی سفارش می دهد. در بعضی از این رستورانها مشتری می تواند غذا را اول انتخاب کرده دریافت کند و بعد پولش را پرداخت نماید. شبیه با رستورانهای فست فود، در این رستورانها نیز سرعت و راحتی جنبه های مهمی از رستوران هستند. گرچه بحث هایی در این رابطه وجود دارد ولی برداشت عموم این است که کیفیت غذا در این مدل رستورانها بهتر از رستورانها فست فود می باشد.

فضا: مشابه با هر رستوران دیگری در این نوع رستوران هم اجزای منوی رستوران و محیط آن اثر بسیاری بر نحوه عملکرد رستوران دارد. بعضی از آنها بسیار محیط ابتدایی دارند. برخی از رنگها و تابلوهای گوناگون برای نمایش دادن سبکشان استفاده می کنند و تلاش می کنند فضای متفاوتی را ایجاد نمایند. نوردهی و موسیقی هم در ساختن فضای مناسب اثر گذار می باشد.

چالش ها: بر عکس رستورانهای تمام سرویس، این رستورانها با جابجایی های بسیار در بین کارکنان خود مواجه هستند. جابجایی مداوم مدیریت می توانند بر موفقیت رستوران اثر بسیاری بگذارد به این علت که کارکنان سطح تعهدی که در رستورانهای تمام سرویس وجود دارد را در این مدل از رستورانها نمی بینند. بر اساس مطالعات صورت گرفته ساندویچ فروشی ها و پیتزایی های فست کژوال (fast casual) بیشترین جابجایی کارکنان را در بین تمام انواع رستورانها تجربه کرده اند.

مزایا: انواع و اقسام غذاها را می توان در این نوع رستوران ارائه کرد و تنوع این رستورانها خیلی زیاد می باشد. می شود با ارائه قیمت های مناسب مشتریان خیلی زیادی را جذب کرد.

راه اندازی رستوران ، راه اندازی فست فود یکی از کسب و کارهای پر در آمد است و البته پر زحمت برای راه اندازی رستوران باید نکاتی را در نظر گرفت یکی از مهمترین نکات تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد در این مقاله سعی ما بر این بود شما عزیزان را با انواع رستوران آشنا کنیم تا بتوانید برای راه اندازی رستوران با خیال راحت اقدام نمایید .

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

09126610672